×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
پیش‌بینی تولید ۳۰ هزار تن پنبه در استان اردبیل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: امسال بیش از ۳۰ هزار تن محصول پنبه از سطح مزارع منطقه مغان در شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز برداشت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری مغان،احمد شهریار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کشت پنبه در هفت هزار و ۷۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان در شمال استان اردبیل گفت: امسال سطح زیر کشت پنبه در استان ۱۳۰ درصد افزایش یافته و مزارع پنبه استان از وضعیت خوبی در تولید محصول برخوردار است.
وی از آغاز برداشت محصول پنبه در مزارع شهرستان اصلاندوز و پارس‌آباد خبر داد و افزود: برداشت این محصول بسته به شرایط آب و هوایی تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت.
شهریار بیان کرد: با تولید این میزان محصول پنبه، ۱۰ کارخانه پنبـه پاک کنی موجود در منطقه احیا خواهد شد.
وی اضافه کرد: محصول نهایی وش پنبـه تحویل شده به کارخانه‌های پنبـه پاک کنی منطقه مغان پس فرایند صنعتی، به دو شکل پنبه محلوج و دانه پنبـه به کارخانه‌های نساجی و روغن کشی تحویل داده می‌شود.

قیمت خرید هر کیلوگرم پنبـه به نرخ ۶۰ هزار ریال

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: قیمت خرید توافقی پنبـه هنوز اعلام نشده ولی پیش‌بینی می‌شود هر کیلوگرم پنبـه به نرخ ۶۰ هزار ریال از کشاورزان منطقه مغان خریداری شود.
وی با اشاره به اهمیت کشت محصول پنبـه در صنعت، اشتغال و به خصوص تناوب کشت با غلات افزود: توسعه کشت پنبه در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی این استان قرار دارد و برای این منظور علاوه بر ادامه سیاست خرید توافقی محصول، خدمات جانبی از قبیل تامین بذر مرغوب و گواهی شده و نظارت کارشناسان فنی کشاورزی به منظور افزایش برداشت محصول ادامه دارد.

پنبـه منطقه مغان رتبه نخست کیفیت محصول در کل کشور

شهریار اظهار کرد: پنبـه تولید شده در منطقه مغان رتبه نخست کیفیت محصول را در کل کشور دارد و کارخانه‌های داخلی رغبت زیادی برای خرید پنبه محلوج منطقه مغان دارند.

وی تعداد زارعان پنبه کار استان اردبیل را ۷۵۰ نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان را حدود چهار تن اعلام و خواستار بیمه مزارع و محصول کشت شده پنبـه توسط زارعان و بهره‌برداران در سال زراعی پیش رو شد.

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس آباد و شهرستان تازه تاسیس اصلاندوز مهمترین مناطق کشت پنبـه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.
کشت پنبـه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری ها نقش بسیار مهمی دارد.
در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبـه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر، اکنون پنبـه در حد یک سوم بالاترین سطح زیر کشت، در منطقه مغان کاشته می‌شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false