×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
چه کسانی نباید در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند؟

 روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان باعث ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود؛ اما برای حفظ سلامت روزه داران رعایت برخی نکات ضروری است.                     به گزارش پایگاه خبری مغان، با توجه به شیوع ویروس کرونا و نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، برای برخی افراد این سوال مطرح شده که آیا می‌توان در این شرایط روزه گرفت؟ شیوع ویروس کرونا با روزه گرفتن منافاتی ندارد، اما باید به یک سری نکات توجه کرده و ماه رمضان امسال را متفاوت از سال‌های گذشته برگزار کرد.

سازمان جهانی بهداشت نیز به همه مسلمانان توصیه می‌کند که از برگزاری تجمعات در ماه رمضان امسال خودداری کرده و مراسم مذهبی را به صورت مجازی برگزار کنند. رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی نیز همچنان از اقدامات اساسی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است.


بیشتر بخوانید:


روزه گرفتن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

تاکنون تحقیقات زیادی درباره تاثیر روزه گرفتن بر بدن انسان انجام گرفته است. پژوهشی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد هشت روز روزه داری می‌تواند منجر به بازسازی کامل سلول‌های ایمنی بدن شود. زمانی که فرد روزه می‌گیرد، انرژی بدن از طریق ذخایر چربی، شکر و همچنین شکسته شدن سلول‌های قدیمی تامین می‌شود؛ بنابراین روزه داری برای بدن مفید بوده و می‌تواند سلول‌های جدید را جایگزین سلول‌های قدیمی و آسیب دیده کند. روزه گرفتن همچنین به سلامت افراد مسن و سرطانی کمک فراوانی می‌کند.

در ماه مبارک رمضان روزه بگیریم؟

این روز‌ها بسیاری از مردم گمان می‌کنند که روزه گرفتن سیستم ایمنی آن‌ها را ضعیف کرده و خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. مراجع دینی و جامعه پزشکی در این مورد بحث و گفتگو کرده و نتیجه این مباحثه زیر نظر ستاد مبارزه با کرونا، به شرح زیر است:

انجام تمام ابلاغیه‌ها و دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا از سمت مردم و گروه‌ها برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا ضروری است.

نخوردن غذا و روزه داری نه تنها آسیبی به بدن نمی‌رساند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود؛ بنابراین روزه گرفتن در روز‌های شیوع کرونا مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند.

آرامش روحی و معنوی ناشی از روزه گرفتن، می‌تواند منجر به کاهش استرس ناشی از کرونا شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

افرادی که زیر ۶۵ سال سن داشته و بیماری‌های زمینه ای ندارند، می‌توانند امسال نیز در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند.

رعایت نکات زیر برای روزه گرفتن در اپیدمی کرونا ضروری است

همان طور که گفته شد تنها افرادی که زیر ۶۵ سال سن داشته و به بیماری‌های زمینه ای مبتلا نیستند، می‌توانند روزه بگیرند. این افراد برای پیشگیری از ابتلا به کرونا باید موارد زیر را رعایت کنند:

تمامی نکات بهداشتی اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت رعایت شود.

مرتبا دست‌های خود را ۲۰ ثانیه با آب و صابون شسته و ضدعفونی کنید.

فاصله اجتماعی را به دقت رعایت کنید.

بین افطار تا سحر حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

از نزدیک شدن به بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا پرهیز کنید.

از محیط‌های بسیار خشک دوری کرده و از وجود تهویه مناسب در محیط اطمینان حاصل کنید.

در فاصله بین افطار تا سحر از مصرف بیش از اندازه چای، قهوه و شیرینی خودداری کنید.

میوه و سبزیجات کافی مصرف کنید.

از توصیه‌های تغذیه ای اعلام شده برای تقویت سیستم ایمنی بدن پیروی کنید.

بهتر است قبل از شروع ماه مبارک رمضان و روزه گرفتن، از سلامت خود و نداشتن بیماری‌های زمینه ای اطمینان حاصل کنید.

چه کسانی نباید روزه بگیرند؟

افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و دیگر بیماری‌های زمینه ای هستند و همچنین افراد کهنسال، نباید در زمان شیوع ویروس کرونا روزه بگیرند. همچنین افرادی که دچار لاغری یا چاقی مفرط هستند در این دوران باید بیشتر از سایر افراد اقدامات احتیاطی را رعایت کنند.

افرادی که فشار خون بالا داشته و اخیرا پیوند اعضا انجام داده اند (یه جز پیوند قرنیه)، بهتر است روزه نگیرند. همچنین افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، تا ۶ هفته پس از بهبودی کامل نباید روزه بگیرند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false