- 27 دی 1397
- خواندنی ها , طنز و سرگرمی
- کد خبر 4593552
- 2434 بازدید
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
در صورتی که ایران بتواند تکنولوژی تولید و پرتاب ماهواره را صنعتی کند، میتواند در زمره کشورهایی قرار گیرد که امکان پرتاب ماهواره سایر کشورها را بر عهده دارند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مغان به نقل از گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پرتاب ماهواره از جمله فناوریهایی است که تنها ۱۰ کشور در دنیا به آن دست یافتهاند و ایران نیز به عنوان نهمین کشور وارد باشگاه فضایی با توانایی پرتاب ماهواره شده است.طبق آمار موجود، تاکنون ۱۹۸۶ ماهواره به فضا پرتاب شده است که این ماهوارهها متعلق به ۸۱ کشور است؛ اما نکته مهم اینجاست که تمام این ماهوارهها تنها توسط ۱۰ کشور به فضا پرتاب شده است.
اولین ماهـواره مصنوعی، اسپوتنیک۱ بود که توسط شوروی در سال ۱۹۵۷ به فضا پرتاب شد؛ این مساله باعث به راه افتادن یک رقابت فضایی بین شوروی و آمریکا شد. آمریکا نیز پس از شکست در اولین پرتاب در سال ۱۹۵۷، اولین ماهـواره خود را در ۱۹۵۸به فضا پرتاب کرد. در واقع، نخستین ماهـوارههایی که به فضا پرتاب شد، با رویکرد نظامی و در هنگام جنگ سرد بین آمریکا و شوروی ساخته شدند. اما بهتدریج ماهـوارهها کاربردهای غیرنظامی نیز پیدا کردند.
تاکنون ۷۹۲ ماهـواره در حوزه ارتباطات، ۶۶۱ ماهـواره برای مشاهده زمین، ۲۳۱ ماهـواره برای توسعه فناوریهای نوین، ۷۶ ماهـواره برای علوم فضایی و نجوم و ۲۳ ماهـواره برای بررسی تغییرات آب و هوا پرتاب شدهاند. البته برخی از ماهـوارههای موجود در مدار زمین، دارای اهداف چندگانه هستند.
اولین ماهواره ساخت ایران با نام «سینا ۱» در سال ۱۳۸۴ و توسط روسیه به فضا پرتاب شد. اما ایران در سال ۱۳۸۷ توانست در زمره کشورهایی قرار گیرد که علاوه بر توانایی ساخت ماهـواره، توانایی پرتاب آن را نیز دارد.
طبق برآوردهای انجام شده توسط موسسات بینالمللی، اجاره یک ماهـواره به همراه پرتاب آن به فضا مبلغی حدود ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد دلار هزینه دارد. در صورتی که ایران بتواند تکنولوژی تولید و پرتاب ماهـواره را صنعتی کند، میتواند در زمره کشورهایی قرار گیرد که امکان پرتاب ماهـواره سایر کشورها را بر عهده دارند. بدینترتیب، ایران میتواند با ساخت هر ماهـواره مبلغی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار و برای پرتاب آن مبلغی حدود ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار کسب درآمد داشته باشد. این در حالی است که هزینه ماهـوارههای ساخته شده در ایران، کمتر از ۱% درآمد حاصل از آن ارزیابی شده است.