×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
زندگینامه استاد حاج شیخ علی فروغی (حفظه الله)

زندگینامه استاد حاج شیخ علی فروغی (حفظه الله)

زندگینامه استاد حاج شیخ علی فروغی

به گزارش پایگاه خبری مغان، استاد حاج شیخ علی فروغی (سلمه الله) در تاریخ ۱۸ اسفندماه سال ۱۳۴۲ ه.ش در شهرستان گرمی از توابع استان اردبیل در خانواده ای متدین به دنیا آمدند.

تحصیلات

 ایشان تا مقطع دیپلم در این شهرستان مشغول تحصیل بودند و در سال ۱۳۶۱ ه.ش تصمیم به فراگیری علوم دینی گرفته و وارد مدرسه علمیه ملا ابراهیم اردبیل شدند.

استاد معظم در این رابطه مى فرمایند:

به خاطر مسائل معنوی و شور و حالی که به دلیل پیروزی انقلاب در من ایجاد شده بود و به خاطر تثبیت این حالات و تربیت خودم، تصمیم به ادامه تحصیل در حوزه علمیه گرفتم؛ چرا که در خود استعداد فراگیری علوم دینی و انتقال آن به دیگران را احساس می  کردم. بطوریکه قبل از طلبگی در مجالس و محافل سخنرانی می  کردم و آثار استاد مطهری (ره) و برخی آثار دیگر را مطالعه کرده بودم.

حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی (سلمه الله) پس از یک سال تحصیل در حوزه علمیه اردبیل در مهرماه سال ۱۳۶۲ ه.ش به مشهد مقدس هجرت کردند تا در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) به تربیت و تحصیل خود ادامه دهند.

در بدو ورود در مدرسه کجوری اقامت کرده و در حوزه درسی استاد معروف ادبیات عرب یعنی آقای سید حجت هاشمى خراسانی حضور می یابند و نحو، صرف، معانى و بیان را تا کتاب معالم، نزد ایشان تلمذ می کنند.

بعد از اتمام مقدمات، فقه و اصول را از محضر آیت  الله فقیه  سبزوارى، آیت الله رضازاده، آیت الله مرتضوی و همچنین آیت الله میرزاعلی فلسفی استفاده می  کنند.

اساتید اخلاق

ایشان همزمان با تحصیل علم، به مسائل اخلاقی و تربیتى نیز بسیار اهمیت می  دادند و در جلسات عمومى اساتید اخلاق در حوزه علمیه مشهد مقدس از جمله آیت الله علمی اردبیلی، آیت الله کجوری، آیت الله نوغانی، آیت الله عزالدین زنجانى و همچنین آیت الله میرزاعلی فلسفی شرکت مى کردند.

بعد از ده سال حضور در جوار علی بن موسی الرضا(علیه السلام) و اتمام دروس سطح، در سال تحصیلى ۱۳۷۱-۷۲ ه.ش به شهر مقدس قم هجرت مى کنند تا در مرکز علم و فقاهت به ادامه تحصیل بپردازند.

اساتید فقه و اصول

ایشان پس از ورود به قم حدود دو دهه از دروس فقه و اصول اساتید و مراجع معظم تقلید از جمله آیت الله العظمى فاضل لنکرانی(ره)، آیت الله العظمى تبریزی(ره)، آیت الله العظمى وحید خراسانی(سلّمه  الله) و آیت الله العظمى مکارم شیرازى(سلّمه  الله) بهره برده و یک دوره تخصصی فقه و اصول را در مؤسسه فقهی ائمّه اطهار(علیهم السلام) تحت اشراف آیت الله العظمى فاضل لنکرانى(ره)، به اتمام می رسانند.

همچنین به مدت چندین سال در درس تفسیر حضرت آیت الله جوادی آملی(سلّمه  الله) شرکت می  کنند.

استاد اخلاق و عرفان آیت الله فروغی

از آنجایی که دغدغه همیشگی استاد، توجه به معنویت و اخلاق بوده و هست، لذا با شوق و جدیت فراوان به محضر مهم ترین استاد خود در اخلاق و عرفان یعنى عارف کامل مرحوم آیت الله شیخ علی سعادت پرور(پهلوانی) می رسند و به مدت ۱۲ سال از محضر ایشان کسب فیض می  نمایند که این نقطه عطفى در زندگى معنوى استاد محسوب مى -شود. بعد از وفات آیت الله سعادت پرور(ره) مدتی هم از محضر مرحوم آیت الله سید عبدالله جعفری(ره) به صورت خصوصى بهره مند شده و در جلسات عمومى مرحوم آیت الله شیخ جواد کربلایی(ره) در قم  و جلسات هفتگی مرحوم حاج اسماعیل دولابی(ره) در تهران شرکت می  نمایند.

استاد حاج شیخ علی فروغی (سلمه الله) از بدو ورود به قم، تدریس مقدمات و سطوح عالى را آغاز کرده و کتاب های شرح لمعه، رسائل، مکاسب و کفایه را تدریس نمودند و مدت چند سال است که درس خارج فقه ایشان برقرار است.

ایشان چندین سال قبل از وفات آیت الله پهلوانی (ره) و با اجازه معظم له، جلسات درس اخلاق را آغاز نموده اند که تا به حال ادامه دارد.

همچنین از سال ۱۳۶۹ ه.ش به طور مرتب سخنرانی و جلسات اخلاق استاد معظم در شهرها و استان های مختلف کشور از جمله: قم، تهران، تبریز، اردبیل، زنجان و… تا به الآن ادامه دارد و جهت تبلیغ و نشر معارف توحیدى به کشورهای روسیه، ترکیه و آذربایجان سفرهاى متعددى انجام داده اند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false