×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
محوطه سنگواره های ماموت در بیله سوار مغان به ثبت ملی رسید

محوطه سنگواره های ماموت در بیله سوار مغان به ثبت ملی رسید

محوطه سنگواره های ماموت


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: محوطه سنگواره های ماموت در روستاهای فولادلو قویوسی و خلیفه لوی شهرستان بیله سوار مغان در فهرست آثار طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی رسید.

به گزارش پایگاه خبری مغان، نادر فلاحی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این محوطه ها از نظر دیرینه شناسی و زمین شناسی به لحاظ وجود فسیل های مهره داران از جمله ماموت، مهمترین آثار شمال غرب ایران به شمار می رود.

وی افزود: این محوطه هنگام جستجو در معدن شن و ماسه قدیمی در منطقه فولادلو قویوسی بخش مرکزی بیله سوار کشف شده و بر مبنای اطلاعات مقایسه ای انجام شده و بر اساس سن لایه های زمین، سنگواره های کشف شده حدود سه میلیون سال سن دارد.

فلاحی اظهار کرد: قسمتی از بقایای ماموت های کشف شده در این منطقه برای به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان انتقال داده شده و دارای ارزش زمین شناسی، ژئوفیزیک و جانورشناسی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: بقایای ماموت کشف شده در این منطقه سومین مورد ماموت کشف شده در جهان محسوب می شود.

وی بیان کرد: میراث طبیعی منطقه مغان بسیار غنی و قابل توجه است که امیدواریم با همکاری‌های بین دستگاهی بتوانیم از این آثار به خوبی حفاظت کنیم.

گفتنی است حدود سه سال پیش در جریان برداشت شن و ماسه از معدن در منطقه فولادلو قویوسی شهرستان بیله سوار، یک مجموعه کامل شامل سر، کوپال، یال و عاج ماموت در داخل رسوبات ماسه سنگی و به فاصله ۲۵ متر فسیل های دیگری از ماموت های کهنسال با عاجی به قطر ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر و به طول ۲ تا ۲.۵ متر کشف شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false