×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
شرح خلاصه ای از زندگینامه امام موسی کاظم علیه السلام

شرح خلاصه ای از زندگینامه امام موسی کاظم علیه السلام

امام موسی کاظم

به نقل بیشتر مورّخین، شهادت امام موسی کاظم علیه السلام در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجری قمری بوده است ولی شیخ مفید روز جمعه ۲۴ رجب را روز شهادت او می‌داند. گروهی هم روز پنجم رجب سال ۱۸۳ و گروه اندکی هم سال ۱۸۶ دانسته‌اند. ولی تاریخ معروف و مشهور، همان تاریخ اول است.

به گزارش پایگاه خبری مغان، امام موسی بن جعفر(علیه السلام) در سپیده دم روز یکشنبه یا سه شنبه هفتم صفر سال ۱۲۸ یا ۱۲۹ هجری قمری در «ابواء» – محلی میان مکه و مدینه – از کنیزی از سرزمین بربر (مغرب) یا اندلس (اسپانیا) به نام «حمیده» معروف به «حمیده بربریه، حمیده مغربیه، حمیده مصفاه» زاده شد و شهادت آن حضرت بنا بر قول مشهور در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ هـ. ق و به نقلی ۱۸۶ ه . ق در بغداد در زندان هارون الرشید و به دستور وی بوده است.

بیشتر بخوانید: شهادت امام کاظم علیه السلام – ویژه نامه خورشید در بند

امام موسی کاظم(علیه السلام) به جهت کثرت زهد و عبادتش معروف به العبد الصالح و به جهت حلم و فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و آلام زمانه مشهور به کاظم گردید.کنیه آن حضرت ابو ابراهیم بوده ولی به ابو علی نیز معروف بوده‌اند. کاظم، العبد الصالح، باب الحوائج نیز از القاب مشهور ایشان است. امام هفتم شیعیان پس از رحلت پدر بزرگوارشان امام صادق (علیه السلام) در بیست سالگی به امامت رسیدند و مدت ۳۵ سال رهبری و ولایت شیعیان را برعهده داشتند.

مناظرات علمی امام موسی کاظم (علیه السلام)

مناظرات و گفتگوهایی از امام کاظم با برخی از خلفای عباسی، دانشمندان یهودی و مسیحی، ابوحنیفه و دیگران گزارش شده است. باقر شریف قرشی هشت گفتگو از امام کاظم، تحت عنوان مناظرات آن حضرت گرد آورده است. امام کاظم(ع) با مهدی عباسی مناظره‌هایی درباره فدک و نیز حرمت خمر در قرآن انجام داده است. با هارون عباسی نیز مناظراتی داشته است. از آنجا که هارون می‌خواست خویشاوندی پیامبر(ص) با خود را نزدیک‌تر از نسبت او با موسی بن جعفر نشان دهد، امام کاظم در حضور هارون به نزدیک‌تر بودنِ انتساب خویش به پیامبر تصریح کرد. گفتگوهای موسی بن جعفر با عالمان ادیان دیگر نیز معمولا در پاسخ به پرسش‌های آنان صورت گرفته که در پایان به گرویدن آنان به اسلام انجامیده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false