×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کشاورزان و مسئولان تمهیدات لازم در جهت صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از شیوه های نوین آبیاری اتخاذ کنند



کشاورزان و مسئولان تمهیدات لازم در جهت صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از شیوه های نوین آبیاری اتخاذ کنند

استان اردبیل نسبت به سال گذشته با افت محسوس بارش مواجه است که سهم پارس آباد از این میزان ۲۳ درصد می باشد بنابراین لازم است تمهیدات لازم از سوی کشاورزان و مسئولان در جهت صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از شیوه های نوین آبیاری اتخاذ شود.

به گزارش پایگاه خبری مغان، جلسه شورای حفاظت از منابع ، مجاری و تاسیسات آبی شهرستان پارس آباد با حضور فرماندار و دیگر دستگاه های عضو این شورا، ظهر امروز سه شنبه در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

فرماندار شهرستان پارس آباد در این نشست ضمن اشاره به رعایت الگوی کشت، بر استفاده بهینه از منابع آب و جلوگیری از تخریب حریم مجاری و تاسیسات آبی شهرستان تاکید کرد.

علایی به ممنوعیت کشت برنج در کشور غیر از  استانهای شمال کشور اشاره کرد و گفت: کشت برنج در اراضی و مناطقی که سبب استفاده بهینه از منابع مرزی و تامین امنیت غذایی و تامین اقتصاد منطقه می گردد،بلامانع و موجب تاکید است،اما مناطقی که سبب محدودیت منابع آبی و هدر رفتن آب می شود،منع قانونی و اصولی دارد.

وی با اشاره به مصوبه عدم کشت برنج در مناطق ممنوعه تصریح کرد: ممنوعیت این مصوبه در راستای زهدار نشدن اراضی کشاورزی و حفاظت از زیرساخت های مناطق مسکونی در حوزه های کشاورزی است.

اشاره به تنش آبی و کمبود آب شرب در غرب و شرق دره رود در سال گذشته که بدلیل کشت برنج در مناطق بالادست رودخانه دره رود بود، بخش دیگری از سخنان فرماندار در این نشست بود،که سبب تامین اب شرب بیش از ۱۲ هزار جمعیت روستایی و عشایری ساکن در حاشیه دره رود می شود.

بر خلاف انتظارات لایروبی دریاچه شهرک اهداف مد نظر را برآورده نکرد

دکتر علایی به مشکلات لایروبی دریاچه شهرک و عدم دستیابی به اهداف پیش بینی شده در این دریاچه نیز گریزی زد و گفت: بر خلاف انتظارات لایروبی دریاچه شهرک اهداف مد نظر را برآورده نکرد ،همچنین لایروبی دریاچه سد میل مغان بعنوان رگه های حیاتی و کشاورزی منطقه باید لایروبی شود فلذا پیگیری های لازم در خصوص تامین اعتبارات لازم برای لایروبی این دریاچه انجام شده است.

رئیس شورای حفاظت از منابع ، مجاری و تاسیسات آبی شهرستان پارس آباد مغان خاطر نشان کرد: استان اردبیل نسبت به سال گذشته با افت محسوس بارش مواجه است که سهم پارس آباد از این میزان ۲۳ درصد می باشد بنابراین لازم است تمهیدات لازم از سوی کشاورزان و مسئولان در جهت صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از شیوه های نوین آبیاری اتخاذ شود.

افزایش ۱۹درصدی آب در پشت سد خداآفرین و ارس در مقایسه با سال گذشته

فرماندار این را نیز گفت که: افزایش ۱۹درصدی آب در پشت سد خدافرین و ارس در مقایسه با سال گذشته نگرانی در خصوص بحران آب را تا حدودی رفع کرده است اما برای دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده باید از شیوه هایی که سبب افزایش راندمان آب می شود بهره گرفت.

پایان بخش سخنان فرماندار شهرستان پارس آباد به برهم خوردن توازن کشت در منطقه اختصاص یافت و ابراز داشت: کاهش سطح زیر کشت محصولات پاییزه با کاهش ۲۹ هزار هکتاری مواجه است که این کار سبب بر هم خوردن توازن کشت و عدم رعایت الگوی کشت از منابع آبی می شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false