×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
توجیهات مسئولان در خصوص سد عمارت افتضاح بود

توجیهات مسئولان در خصوص سد عمارت افتضاح بود

امام جمعه اردبیل عنوان کرد: توجیهات مسئولان در خصوص واگذاری سد عمارت افتضاح بود.

به گزارش پایگاه خبری مغان، آیت الله سید حسن عاملی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه اردبیل با تسلیت ارتحال حضرت آیت الله سید حاتمی گفت: حضور گسترده مردم در تشییع و مجلس ترحیم این عالم فرهیخته ثابت کرد که روحانیت جایگاه ویژه در قلوب ملت دارد و آوار عظیم تبلیغات دشمنان نتوانسته ملت ما را از روحانیت جدا کند.

وی با اشاره به بحث واگذاری سد عمارت استان اردبیل و اصلاح آن از سوی دولت یادآور شد: ما در این مشکل با دولت مجادله می کردیم نه با استاندار. ایشان به وظیفه خود عمل کرده نامه نوشته و خواستار اصلاح شده بودند.

توجیهات مسئولان در خصوص سد عمارت افتضاح بود

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص واگذاری سد عمارت متذکر شد: توجیهات مسئولان در این خصوص افتضاح بود. گاهی می گفتند اشتباه تایپی و تحریری است، گاهی می گفتند نقشه ریز بود، گاهی می گفتند خطا از چراغ بود، کسی که در وزارتخانه ای مثل وزارت کشور و در موضوع حساس مرزهای جغرافیایی که آبستن شدیدترین حوادث است، اشتباه می کند، بهتر است برود در جایی اشتباه بکند که اشتباه بردار است.

وی افزود: سؤال ما این است که چرا این اشتباه درست در نقطه سد اتفاق می افتد و چرا این اشتباه به نفع آن طرف بود نه این طرف و اگر ما، استاندار و نمایندگان تذکر نمی دادیم، آیا خطا و اشتباه سر جای خود می ماند.

ثواب رسیدگی به بیمار، ثواب معمولی نیست بلکه دهشت آور است

عاملی با اشاره به ولادت عقیله بنی هاشم حضرت زینب (سلام الله علیها) و روز پرستار و بهورز بیان داشت: در میان اقشار برای بعضی از آنها، روز تعیین شده مثل روز معلم و روز پرستار. همه اینها به خاطر قدسیت این مسئولیت هاست. دین ما توجه بسیار ویژه به بعضی از موضوعات دارد که از جمله آنها رسیدگی و عنایت به بیمار است.

وی تاکید کرد: روایاتی که در خصوص پرستاری، عیادت، اطعام، اکرام، حل مشکلات بیمار و… وارد شده، نشان می دهد که ثواب رسیدگی به بیمار، ثواب معمولی نیست بلکه دهشت آور است.

خطیب جمعه اردبیل با بیان روایات بسیار خطیر در خصوص ارزش پرستاری از بیمار تصریح کرد: یک اشتباه بزرگ ما این است که خیال می کنیم پرستاری فقط در بیمارستان است. تمام آن ثواب های عظیم علاوه بر پرستاران رسمی شامل کسانی می شود که در منزل از پدران و مادران پیر و از کارافتاده پرستاری می کنند و غیرت و عطوفت آنها اجازه نمی دهد پدران و مادران خود را به خانه سالمندان بفرستند.

وی اضافه کرد: کسی که به آن ثواب های عظیم بی اعتنایی می کند و والدین خود را به خانه سالمندان می فرستد، او نه دین را فهمیده و نه از انسانیت بویی برده است.

عدم اولویت حوزه فرهنگ در بودجه امسال جای تاسف دارد

عاملی متذکر شد: از همینجا فرصت را غنیمت می دانم و به دولت اعلام می کنم ریشه تمام مشکلات اقتصادی ما فرهنگی است. بسیار جای تاسف است که در بودجه ریزی امسال، فرهنگ ما در اولویت اول قرار نگرفته است. فرهنگ فاخر به منزله ریل گذاری برای حرکت قطار توسعه و پیشرفت است.

وی به بحث کشت و صنعت مغان و مشکل اراضی عشایر این منطقه، افزود: واگذاری پنج هزار هکتار از ۲۷ هزار هکتار واگذار شده کشت و صنعت، به عشایر آغاز شده که قابل تقدیر است، این واگذاری باید بدون تاخیر صورت بگیرد. مسئولان از این سنخ واگذاری هیچ واهمه ای نداشته باشند و سختگیری هم نکنند چون هرچه می دهید، به صاحبان اصلی می دهید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه در واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی باید سه نکته در نظر گرفته شود، یادآور شد: اول اینکه حجم واگذاری باید بیشتر از پنج هزار هکتار باشد؛ چون عشایر این هفته قوی ترین و قدیمی ترین اسناد مالکیت را به من ارائه دادند.

حجم واگذاری اراضی کشت و صنعت به عشایر باید بیشتر شود

وی ادامه داد: اینها توانایی اخذ وکیل و پیگیری حقوقی و قضایی را ندارند اما سند، سند است و قدیمی بودن آن خدشه و صدمه به اصل نمی زند. به تعبیر امیرالمؤمنین (علیه السلام) «ان الحق القدیم لا یبطله شیء» من از دستگاه قضایی می خواهم حتما این اسناد را در نظر بگیرد.

عاملی عنوان کرد: دوم اینکه عشایر قرن ها و نسل ها بر سر همین خاک جانفشانی ها کرده و در جنگ ایران و روس بهاء سنگین پرداخت کرده و حماسه ها آفریده اند. بسیاری از متجاوزان روسی در جنگ ایران و روس با دست این غیور مردان به عقب رانده شده اند. سراغ هرکدام از رؤسای عشایر بروید صدها قبض ارسال تدارکات به جبهه های جنگ در هشت سال دفاع مقدس را دارند. آنها سخاوتمندانه رزمندگان را در تمام تولیدات خود شریک کردند. از مهمتر اینکه تا حال هیچ گروه معاندی را به جمع خود راه نداده و کاملا ولایی و وطن دوست مانده اند.

وی اضافه کرد: سوم اینکه قشلاقات عشایر واقع در محدوده کشت و صنعت سالها است که عملا زندانی شده اند به آنها نه آب داده می شود، نه گاز و نه اجازه احداث. الان هم با وجود گاز از نفت استفاده می کنند و تا تکان خورده اند برای آنها پرونده درست شده است و الان هم در دادگاه ها پرونده دارند. ملک، ملک خودشان است اما محروم از «الناس مسلطون علی اموالهم». حالا که دولت در صدد واگذاری است، این محدودیت ها همه باید در اسرع وقت برداشته شوند اما از طریق مسئولان، نه خودسرانه.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false