×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
برپایی بزرگترین سفره نذری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در اردبیل

برپایی بزرگترین سفره نذری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در اردبیل

همزمان با ایام فاطمیه بزرگترین سفره نذری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیل برپا شد.

به گزارش پایگاه خبری مغان، صغری فرشی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل روز پنجشنبه در حاشیه آیین برپایی سفره نذری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) گفت: معرفی جاذبه های مذهبی و معنوی استان از جمله اهداف راه اندازی این سفره نذری و احسان است.

وی با اشاره به انتخاب این محل برای برپایی سفره نذری افزود: بقعه شیخ صفی الدین اردبیل خاستگاه اصلی پیدایش و پرورش نهضت تشیع در کشور می باشد و این مکان ارزشمند و تاریخی در سال ۲۰۱۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار داشت: امروز در سفره نذری حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) انواع سفره های رایج و مرسوم مردم نقاط مختلف استان از جمله سفره امیرالمومنین (علیه السلام) ، سفره حضرت امام حسن (علیه السلام) ، سفره حضرت رقیه (سلام الله علیها) و سفره حضرت ابوالفضل (علیه السلام) چیده شده بود.

وی بیان کرد: همچنین برای اولین بار در استان اردبیل و به یاد شهدای مدافعان حرم امروز در این سفره نذری سفره حضرت زینب (سلام الله علیها) نیز برای معرفی پهن شده بود.

فرشی از مشارکت داوطلبانه بهترین سرآشپزان استان در برپایی این سفره نذری خبر داد و گفت: گویماغ، آش رشته اردبیل (اریشته آشی) ، قیمه اردبیل ، انواع حلوا و امام آشی یا بال آشی که بیش از صد سال در اردبیل قدمت دارد در این سفره ارائه شد. 

امام آشی یا بال آشی به عنوان برند آش های نذری استان اردبیل

وی ادامه داد: همچنین در این آیین از امام آشی یا بال آشی به عنوان برند آش های نذری استان اردبیل با حضور یکی از اعضای خانواده صدر الممالک که از گذشته های دور بانی احسان این آش در اردبیل هستند، رونمایی شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: استقبال مردم از سفره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را مطلوب توصیف کرد و افزود: هرکس این خبر را شنیده بود به صورت خودجوش و داوطلبانه آمادگی خود را برای مشارکت و کمک اعلام کرده بود که این امر بیانگر عشق و علاقه و ارادت قلبی مردم منطقه به ساحت مقدس ائمه اطهار (علیهم السلام) است.

فرشی اظهار داشت: با توجه به اینکه اردبیل پایگاه حکومت شیعی است، با عنایت به این پیشینه تاریخی اجرای چنین برنامه هایی در توسعه و رونق گردشگری آئینی، فرهنگی و مذهبی بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

وی ادامه داد: تلاش می شود در مناسبت های مختلف مذهبی مانند محرم بویژه آیین طشت گذاری اول محرم با حضور تورهای خارجی از جمله علویان ترکیه و عاشقان مذهبی و شیعی از سراسر جهان برنامه های ویژه ای در استان اجرا شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false