×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
لیله الرغائب پنجشنبه هفته آینده است/ اعمال شب لیله الرغائب

لیله الرغائب پنجشنبه هفته آینده است/اعمال شب لیله الرغائب

لیله الرغائب

حضرت آیت‌ الله خامنه‌ ای در پاسخ به سؤالی در خصوص لیله الرغائب ، پنج‌ شنبه هفته آینده را زمان انجام اعمال این شب دانستند.

به گزارش پایگاه خبری مغان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، معظم له در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌ که:‌ آیا اعمال لیله الرغائب امشب انجام شود یا شب جمعه هفته آینده؟ فرمودند: با توجه به اینکه پنج شنبه آینده، اولین پنج شنبه ماه رجب می‌ ​باشد، اعمال لیله الرغائب ، به نیت رجاء در شب جمعه آینده انجام شود.

گفتنی است روز گذشته آیت‌ الله جوادی آملی، امشب را لیله الرغائب دانسته بود.

لیله الرغائب یا «شب آرزوها» پنج‌ شنبه اول ماه رجب برگزار می‌ شود. روزه‌ داری و اقامه نماز مخصوص این شب از اعمال لیله الرغائب است.

اعمال شب لیله الرغائـب

اولین شب جمعه ماه رجب را لیله الرغائـب نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می‌کنند. برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و امسال نیز با توجه به برخی اختلاف نظرها درباره حلول ماه رجب امسال، درباره زمان لیله الرغائب آیت‌ الله جوادی آملی  فردا شب (پنج‌ شنبه ۱۶ اسفندماه) را لیله الرغائـب نامیدند.

بیشتر بخوانید:

ماه رجب – ویژه نامه این الرجبیون

در مفاتیح الجنان آمده است: پنجشنبه ماه رجب روزه گرفته شود، چون شب جمعه داخل شود، ما بین نماز مغرب و عشا، ۱۲ رکعت نماز به جا آورده می‌ شود که هر ۲ رکعت با یک سلام ختم می‌ شود.

به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد» و ۳ مرتبه «سوره قدر» و ۱۲‏ مرتبه «سوره توحید» خوانده می‌ شود و هنگامى که از نماز فارغ شدند، ۷۰ مرتبه مى ‏‌گویند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ» سپس به سجده مى‌ ‏روند و ۷۰ مرتبه می‌ گویند: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ» آن گاه سر از سجده بر مى‏‌ دارند و ۷۰ مرتبه مى ‏‌گویند: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ» دوباره به سجده مى ‏‌روند و ۷۰ مرتبه مى‏‌ گویند: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ سپس حاجت خود را مى‌‏ طلبند که به خواست خدا برآورده خواهد شد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false