×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
هم نشینی و رفاقت / آیت الله حق شناس تهرانی

هم نشینی و رفاقت / آیت الله حق شناس تهرانی

حضرت عیسی علیه السلام در پاسخ به سوال حواریون درباره هم نشینی فرمودند: با کسی باید هم نشین بود که وقتی او را می بینید، به یاد خدا می افتید…

سرویس دین و اندیشه پایگاه خبری مغان به نقل از سایت ضیاءالصالحین، به دنبالش می گشتیم که امام صادق علیه السلام در ضمن روایتی می فرمایند: «واطلب مواخاه الاتقیاء و لو فی ظلمات الارض»[۱]

یک دوستی طلب کن که اهل تقوا باشد که رفیق خوب بسیار ارزشمند است. اگر من بخواهم راه کمال را سیر بکنم، اول باید یک رفیق خوب داشته باشم که گفته اند: «الرفیق ثم الطریق»[۲]. این رفیق، مانند غذا برای انسان لازم است و بعد هم یک استاد بیدار. بعد از رفیق، انسان یک استاد هم می خواهد. در بحارالانوار منقول است که «هلک من لیس له حکیم یرشده؛[۳] آن کسی که دانشمندی ندارد که او را راهنمایی بکند، هلاک شده است.»

ملاک هم نشین و رفیق

حواریون به حضرت عیسی علیه السلام عرض کردند که یا روح الله! با چه کسی هم نشینی کنیم؟ حضرت عیسی علیه السلام فرمودند: «مَنْ یُذَکِّرُکُمُ اَللَّهَ رُؤْیَتُهُ وَ یَزِیدُ فِی عِلْمِکُمْ مَنْطِقُهُ؛ با کسی باید هم نشین بود که وقتی او را می بینید، به یاد خدا می افتید و وقتی سخن می گوید، بر علم شما افزوده می گردد.»[۴] از خصوصیت دیگر هم نشین خوب این است که وقتی می خواهد صحبت بکند، اول فکر می کند و بعد صحبت می کند که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند: «لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ»[۵]؛ کسی که خیلی متین و با ادب حرف می زند و با افراد جامعه خیلی خوش برخورد است.

حضرت عیسی علیه السلام هم چنین فرمودند: «یُرَغِّبُکُمْ فِی اَلْآخِرَهِ عَمَلُهُ»؛[۶] کسی که عملش شما را به آخرت تشویق کند. نمازهایش را اول وقت می خواند و شما را نصیحت می کند.

به هر حال دو دسته رفیق را رها نکن؛ یکی «جَلِیسٌ تَسْتَفِیدُ مِنْهُ فَالْزَمْهُ»[۷]؛ رفیقی که از او استفاده می برید را رها نکنید. امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: هر کس به من یک کلمه یاد بدهد، من بنده او می شوم. دسته دیگر «وَ جَلِیسٌ تُفِیدُهُ فَأَکْرِمْهُ»[۸]؛ یعنی رفیقی هست که از شما استفاده می کند، او را هم اکرام کنید.

مطالب مرتبط: تأثیر مؤانست و همنشینی با اشخاص بد

از چنین هم نشینی فرار کن

اما از آن هم نشینی که نه شما از او استفاده می برید و نه او از شما استفاده می کند، فرار کنید! چرا؟ برای این که هیچ خاصیتی بر وجود چنین کسی مترتب نیست؛ نه فایده می دهد و نه فایده می گیرد. «وَ جَلِیسٌ لاَ تُفِیدُهُ وَ لاَ تَسْتَفِیدُ مِنْهُ فَاهْرَبْ عَنْهُ»[۹]؛ این شعر از رهبر کبیر انقلاب آیت الله خمینی رحمه الله است که:

در حلقه درویش ندیدم صفایی *****  در صومعه از او نشنیدم ندایی[۱۰]

منقول است که نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وقتی از مجلس بلند می شدند، استغفار می کردند و می فرمودند: «إِنَّهُ لَیُغانُ عَلیٰ قَلْبی»[۱۱]؛ یعنی در اثر برخورد ایشان با افراد نااهل، قلبشان در حجاب می رفت.

پروردگار هم نشین اهل ذکر است

در اقبال الاعمال بن طاووس رحمه الله آمده که «طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی»[۱۲]؛ یعنی هر کس متذکر پروردگار باشد، پروردگار هم نشین اوست. ارزش انسان را ببینید که به جایی می رسد که یک موجودی که  لایتناهی است، می گوید من مطیع کسی هستم که مرا یاد کند و از من اطاعت نماید.

از ثمرات رفت و آمد به مسجد، رفیق عاقل و بینا

پروردگار به کسانی که به مساجد رفت و آمد می کنند، هشت چیز مرحمت می کند و یکی از این هشت چیز، رفیق عاقل و متدینی است که همیشه جویای احوال معنوی شماست. چنین رفیقی عیوب انسان را تذکر می دهد. بعد از شناخت پروردگار و انبیا، مطلبی بالاتر از طلب کردن چنین رفیقی نیست. حتماً باید از خدا بخواهید که یک چنین رفیق عاقل متدینی به شما عنایت کند.

یک طوری نشود که هم نشین کسانی شویم که از خدا جدا شده اند. رفقا! این هم دعا لازم دارد که پروردگارا! مرا موفق کن که با اهل خیر و با مؤمنین باشم.

پی نوشت:
[۱]. 
بحارالانوار/۷۱/۲۸۲.
[۲]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۱۳، ص ۴۲۷، مؤسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ ق.
[۳].  بحارالانوار/۷۵/۱۵۹.
[۴]. الکافی ، جلد ۱ ، صفحه ۳۹.
[۵]. حکمت ۴۰ نهج البلاغه.
[۶]. الکافی، ج ۱، ص ۳۹.
[۷]. عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه ، جلد ۴ ، صفحه ۷۹.
[۸]. همان.
[۹]. همان.
[۱۰]. دیوان اشعار امام خمینی رحمه الله، رباعیات، دیماه ۱۳۶۵.
[۱۱]. بحارالأنوار، ج‌۲۵،ص ۲۰۴ – مستدرک/ج۵.
[۱۲]. بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام ، جلد ۹۵ ، صفحه ۳۷۷.

تهیه و تنظیم: علی اکبر بخشی

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false