×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

مروری بر آثار شهرام رضایی کارتونیست فقید اردبیلی

به گزارش پایگاه خبری مغان، در این بخش مروری بر آثار شهرام رضایی کارتونیست و هنرمند فقید ایران و اردبیل تقدیم شما عزیزان می گردد…

این نابغه کاریکاتور که در سال ۱۳۵۷ در اردبیل متولد شد، فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه شهید رجائی تهران، دارای نشان درجه یک هنری در رشته کاریکاتور، طراح، نقاش و کارتونیست و برنده ۱۹۲ جایزه ملی و بین‌المللی از کشورهای مختلف بود و در سبک‌های متافُرم، سورئالیست و رئالیست تولید اثر می‌کرد.

آثار شهرام رضایی کارتونیست

آثار شهرام رضایی کارتونیست

جایزه اسکار کاریکاتور سال ۲۰۱۷ جهان از جمله افتخارات دکتر شهرام رضایی در مقام نفر دوم آیدین دوغان ترکیه است.

وی پس از کسب عنوان برتر جایزه جهانی سال ۲۰۱۵ به عنوان سفیر فرهنگ و هنر برای دریافت جایزه از رئیس جمهور قبرس به این کشور سفر کرد و در دیدار با نخست وزیر آن از دنیای بدون جنگ و خونریزی و از صلح و آرامش در جهان سخن گفته بود چرا که اعتقاد داشت کاریکاتوریست‌ها سفیران صلح در جهان هستند.

آثار شهرام رضایی کارتونیست

آثار شهرام رضایی کارتونیست

رتبه نخست مسابقه بین‌المللی قبرس در سال ۲۰۰۳، مقام نخست رقابت بین‌المللی سال ۲۰۰۶ سوریه، مقام نخست مسابقه بین‌المللی کشور آذربایجان در سال۲۰۰۸، جایزه نخست و دریافت تندیس طلا از رئیس جمهور قبرس در سال ۲۰۰۹، جایگاه نخست مسابقه بین‌المللی ایران-تبریز در سال ۲۰۱۰، رتبه نخست مسابقه بین‌المللی دوسالانه پایداری ایران در  سال ۲۰۱۱، جایزه ۵۰۰۰ دلاری مسابقه جهانی ایران در سال ۲۰۰۶، رتبه دوم مسابقه بین‌المللی نصرالدین هوجا در سال ۲۰۱۰ و جایگاه دوم مسابقه بین‌المللی اسکوپیه (مقدونیه – ۲۰۰۲) نفر اول جهان ( ایتالیا  – ۲۰۱۴) از دیگر عناوین کسب شده توسط این هنرمند اردبیلی بود.

شهرام رضایی کارتونیست

شهرام رضایی کارتونیست

مرتبط: شهرام رضایی درگذشت/سقف کاریکاتور ایران تَرَک برداشت

در بخشی از پیام تسلیت سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی -مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری کشور- به مناسبت درگذشت ناگهانی شادروان استاد دکتر شهرام رضایی هنرمند، کاریکاتوریست، طراح و نقاش عزیز کشور آمده است:

«مرگ پایان زندگی نیست. تولد حیاتی دوباره است. اگر نبود وعده الهی و امید به ابدیت و جاودانگی در جهان دیگر درد فراغ و گذر از عالم خاک برای بازماندگان، بس عظیم و جانکاه بود.

با اطمینان اعتماد به وعده الهی و اعتقاد به زندگی جاوید در دیار باقی، از خداوند متعال برای آن مسافر ابدیت رحمت و غفران الهی برای بازماندگان صبر و بردباری خواستاریم».

آثار شهرام رضایی کارتونیست

آثار شهرام رضایی کارتونیست

اصغر جاوید پدر سینمای اردبیل نیز با انتشار یکی از آثار رضایی در کانال تلگرامی خود نوشت:

«وقتی حرف جهانی داشته باشی و آن را باحس هنری‌ات درآمیزی می‌شوی شهرام رضایی».

وی که به تازگی فرزند هنرمندش را از دست داده، در ادامه آورده است: فقدان ناباورانه‌اش داغ دلم را فزونی بخشید؛ شهرام نیز به یوسف پیوست.

شهرام رضایی کارتونیست

شهرام رضایی کارتونیست

مصطفی جمشیدی از فعالان عرصه رسانه و کارشناس‌ارشد برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی نیز در یادداشتی آورده است:

«در روزهایی که آمار افتخارات ملی و بین‌المللی کاریکاتوریست اردبیلی مرز ۲۰۰ عنوان را رد می‌کرد، جاده‌های استان اردبیل هم آمار ۲۰۰ کشته در سال را ثبت می‌کردند و صد افسوس که پرده آخر این دوئل ناجوانمردانه و اسفناک به نفع جاده‌هایی تمام شد که بیش از وصال، فراق ابدی را برای ما اردبیلی‌ها تداعی کرده‌اند و امروز هم چهره جهانی کاریکاتورمان را از ما ستاندند.

 هنرمندی محجوب، سربه‌زیر و دوست داشتنی؛ جوان خلاقی که به ندرت حرف می‌زد و همه فریادهایش را برای کاریکاتورهایش نگه می‌داشت. همین خصوصیات برای ستاره شدن کفایت می‌کرد و خیلی زود چهارگوشه جهان مخاطب جدی طنز تلخ رضایی شد. او یکی پس از دیگری افتخارات و عناوین ملی و بین‌الملی را کسب کرد تا سهم درخوری از ویترین افتخارات هنری استان را به خود اختصاص دهد.

 امروز او خیلی زود و برای همیشه از میان ما رفت؛ از میان آنهایی که او را فهمیدند و آنهایی که نفهمیدند. با عجله و به آزاردهنده‌ترین شکل ممکن! به دست جاده‌هایی که فقط در سه ماهه اول امسال ۵۸ نفر را به کام مرگ کشانده‌اند و بعید است در آینده نزدیک این ارابه خونین از حرکت بایستد».

آثار شهرام رضایی کارتونیست

آثار شهرام رضایی کارتونیست

بنا به اعلام حوزه هنری استان اردبیل مراسم  تشییع پیکر شهرام رضایی چهارشنبه ۱۶ مرداد ساعت ۱۱ از مقابل مجتمع فدک به سمت قطعه مفاخر بهشت زهرا انجام خواهد شد.

مجموعه کامل آثار ایشان را در این پست ببینید: