×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
سوم شعبان سالروز ولادت با سعادت امام حسین (علیه السلام)

سوم شعبان سالروز ولادت با سعادت امام سوم شیعیان حضرت امام حسین(علیه السلام) ذکر شده است.

به گزارش پایگاه خبری مغان، ماه شعبان از جمله ماه هایى است که از چند سو مورد عنایت و اهتمام واقع شده است از یک سو این ماه به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) منسوب دانسته شده و عبادت، نماز و روزه در آن بسیار مورد تأکید واقع شده است.
و از سوى دیگر این ماه به ولادت چند تن از ائمه راستین شیعه قرین بوده و این خود موجب شده است که این ماه در نزد شیعه به خجستگى و فرخندگى معروف باشد چه آنکه امام سوم شیعیان امام حسین(علیه السلام)، امام چهارم مؤمنان حضرت امام سجاد(علیه السلام) و همین طور منجى عالم بشریت دوازدهمین امام شیعیان نیز در این ماه چشم به عالم خاک گشوده و عالم را به نور وجودشان منوّر مزیّن نموده اند.
قمر بنى هاشم حضرت ابوالفضل(علیه السلام)، برادر وفادار امام حسین(علیه السلام) و علمدار روز عاشورا نیز در این ماه قدم به عالم خاک نهاده است.

آغازین روزهاى این ماه که به ترتیب شاهد تولد امام حسین(علیه السلام)در سوم شعبان ، حضرت ابوالفضل(علیه السلام) و امام سجاد(علیهم السلام) مى باشد یاد کربلا و حوادث خونبار و عبرت انگیز آن را بر هر شیعه اى تداعى مى کند چه آن که این عزیزان هر سه در کربلا بودند و از حماسه سازان این واقعه محسوب مى شوند.



امام حسین(علیه السلام) به عنوان رهبر و سالار این کاروان عشق، حضرت عباس(علیه السلام) به عنوان علمدار، مدافع و جانباز سرزمین کربلا و حضرت زین العابدین(علیه السلام) نیز در تحت عنوان احیا کننده پیام کربلا و پیام رسان هدف این قیام به گوش غافلان آن زمان و تمام آزادگان جهان تا عصر حاضر بلکه تمامى انسان هاى جهان تا ابد.

سوم شعبان سالروز ولادت امام حسین (علیه السلام)

امام حسین(علیه السلام) در روز سوم شعبان سال چهارم هجرت در شهر مدینه به دنیا آمد.
پدر بزرگوار ایشان امیر المؤمنین على(علیه السلام) و مادر ایشان حضرت فاطمه(سلام الله علیه) سید زنان اهل عالم است.

پس از آن که عالم وجود به وجود ذى وجود ایشان منوّر شد پیامبر اکرم به على(علیه السلام) فرمود: چه نامى بر این فرزندم نهادى، ایشان عرض کرد ما در نام گذارى این فرزند بر شما پیشى نمى گیریم.

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: من نیز در این نام گذارى بر خداوند سبقت نمى گیرم، پس از مدتى جبرئیل بر پیامبر نازل شد و عرضه داشت یا رسول الله خداوند به تو سلام مى رساند و مى فرماید” نسبت على به تو به مانند نسبت هارون به موسى است پس فرزندت را به نام فرزند هارون بنام.

پیامبر فرمود” نام فرزند هارون چه بود جبرئیل عرض کرد «شبیر» پیامبر فرمود: زبان ما عربى است او را به عربى چه بنامم و جبرئیل گفت او را حسین بنام.
سوم شعبان سالروز ولادت امام حسین

محبت زیاد پیامبر به امام حسین(علیه السلام)

رسول خدا (صلی الله علیه و آله)علاقه بسیارى نسبت به ایشان و برادر عزیزشان امام حسن(علیه السلام) داشت به طورى که محبت خویش را به صورت علنى نسبت به آنان ابراز مى نمود بدین صورت که گاه از منبر به زیر آمده آنان را بوسیده و مجدداً از منبر بالا مى رفت و گاه آن دو را به دوش مى گرفت و با آنها به بازى مى پرداخت و گاه بدین صورت مى شد که حضرت در بین اصحاب نشسته بود و حسین(علیه السلام) وارد مى شد آنگاه حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) کلام خود را قطع مى نمود برمى خاست و از او استقبال مى کرد، وى را به دوش گرفته و در دامان خود مى نشاند و مى فرمود: انه مهجه قلبى
امام حسین حدود هفت سال سن داشت که جدش پیامبر در بیست و هشت صفر سال یازده هجرى از دنیا رفت، وى در سنین کودکى شاهد آن بود که یاران دیروز جدش حق مسلم پدرش را غصب نموده و از گرد وى پراکنده شده و وى را خانه نشین نمودند.
در همان ایام در میان حزن رحلت جدش پیامبر و خانه نشینى پدر، مادر عزیزش که رنج بسیارى را تحمل کرده بود از دست داد.
حضرت بعد از رحلت پیامبر پیوسته به همراه پدر بزرگوارش بود چنانچه در جنگ هاى جمل، صفین و نهروان حضور داشت و در کنار پدر به جنگ با پیمان شکنان و ظالمان پرداخت.

امام حسین(علیه السلام) پس از شهادت پدر

ایشان سى و هفت ساله بود که پدر بزرگوارشان در بیست و یکم رمضان سال ۴۱ قمرى به شهادت رسیده و اهل بیت را به غمى جانگاه مبتلا نمودند.
امام حسین پس از شهادت پدر در کنار برادرش امام حسن(علیه السلام) بود و از سیاست هاى وى دفاع مى نمود، حتى پس از آن که او با معاویه بیعت کرد شیعیان کوفه همان روز صلح نزد او رفته و خواهان نقض صلح و قیام علیه معاویه شدند ولى ایشان نپذیرفت و بر ادامه صلح برادر تأکید نمود پس از خروج معاویه از کوفه هم مجدد به نزد ایشان رفته و خواستار قیام شدند که آن حضرت باز هم نپذیرفت.
اهل بیت پس از قضیه صلح از کوفه به مدینه برگشتند و پس از حدود ۱۰ سال بعد از شهادت امام حسن(علیه السلام) ایشان به امامت رسیده و در سن چهل و هفت سالگى نگهبانى از دین خدا و حفاظت از شیعیان به آن حضرت سپرده شد.
حلم و بردبارى،علم امام،فروتنى و تواضع،رقت قلب و مهربانى از ویژگی های بارز امام حسین(علیه السلام) ذکر شده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false